dijous, 17 de gener del 2008

La novel.la històrica

Una de les preguntes que més vegades m'han fet és per què he dedicat bona part de la meva trajectòria com a escriptora a la novel.la històrica.

De fet, fa anys que duia de cap fer “El falcó del comte” i “El corpus de sang”. Quan feia filologia, vaig estudiar unes quantes assignatures d’Història. En llegir Pierre Bonnassie en l’obra “Catalunya mil anys enrere”, en què s’explica el naixement embrionari de Catalunya, vaig saber que algun dia de tot aquell material en faria una novel.la. Quant al “Corpus de sang”, la base de la novel.la és la Història de Santa Coloma de Farners escrita per l’Historiador Millàs i Vallicrosa. Tot llegint-la, es gestà un dels personatges principals, la Munda, una pagesa que s’enamora d’un soldat castellà que té refugiat.

No tenia cap intenció de seguir amb la novel.la històrica, fins que vaig ensopegar amb el tràgic personatge del Comte Hug Roger III de Pallars.

Ara, ja hi he trobat el gust. La novel.la històrica és, des del meu punt de vista d'autora, un exercici de control de les paraules i els fets. Aquest tipus de narració t'imposa uns determinats límits, com ara la necessitat de no trair una veritat històrica que és la que és, i que l'autor no pot canviar en virtut de les seves necessitats creatives. En aquest ambient, la destresa de l'autor ha de ser màxima perquè, tot i els límits, es produeixi un producte literari digne. De fet, en “El retorn d’Hug Roger” el tema del procés de creació d’una novel.la històrica forma part d’un dels aspectes importants.

El camí que he trobat passa per convertir en literari el personatge històric. És a dir, en tractar-lo com a ésser de ficció i, al mateix temps, narrar-ne la història de manera també literària.

La novel.la històrica, a més, connecta l'autor i el present amb un dels poders més rellevants de la literatura: el fet de crear o d’enderrocar mites. Les narracions històriques permeten descobrir, desenterrar, treballar i treure a la llum fets i personatges que potser han condicionat la nostra història col.lectiva i no en sabem res.